Budoucnost nového Stamford Bridge
Vypadá to, že následující roky budou pro Chelsea Football Club velmi rušné, a to nejen v souvislosti s boji o fotbalové trofeje. Jak již bylo před časem veřejně prezentováno, londýnský klub má cíl přestavět stávající podobu Stamford Bridge na nový moderní stadion s vyšší kapacitou. Do jaké míry ale realizace projektu (ne)probíhá podle původního plánu? Na to se podíváme v následujícím článku.
Již přes 100 let je Stamford Bridge domovem Chelsea, a proto když byl v roce 2015 zveřejněn záměr vedení klubu na přestavbu stávající podoby domovského stánku Blues, nejeden fanoušek označil tento krok za ambiciózní. Ambiciózní zejména díky hustě zastavěnému okolí kolem domovského chrámu aktuálního držitele titulu pro vítěze Premier League. Vybudování nového domova na místě stávajícího Stamford Bridge bylo jedním ze dvou plánů vedení Chelsea. Již dříve se totiž management týmu z Fulham Road pokusil získat pozemky v oblasti elektrárny Battersea, nemovitosti v této lokalitě se ale nakonec koupit nepodařilo.
Po výše uvedeném nezdaru tedy byla zvolena na první pohled velmi složitá varianta, a to realizaci nové stavby s vyšší kapacitou přímo na základech současného Stamford Bridge, který je nejstarším místem, na němž se hrají zápasy Premier League a současně je pátým nejstarším fotbalovým svatostánkem na Britských ostrovech. Cílem je tedy to, aby se historie pyšné Chelsea psala i v budoucnu na místě, kde byl klub v roce 1905 založen a kde bylo podstoupeno nespočet fotbalových bitev.
Původní rozpočty pro novou arénu Chelsea, na jejíž výstavbě se má podílet renomovaná švýcarská stavební společnost Herzog & de Meuron (mající na svědomí např. vybudování Alianz Areny německého klubu Bayernu Mnichov či za konstrukcí Pekingského národního stadionu), pracovaly mimo jiné s následujícími čísly: celkové náklady projektu 500 milionů liber, kapacita stadionu 60 000 míst, užitná plocha 60 000 metrů čtverečních, přičemž konstrukci stadionu by mělo nést celkem 264 zděných pilířů.
Postupem času a získáváním nejrůznějších povolení se ale jak už to bývá, při konstrukci složitějších projektů, vyskytly nové překážky k realizaci včasného zahájení stavby. Na tyto problémy, které probleskly tiskem britských novin, se nyní podíváme. Na první pohled zásadním zádrhelem se ukázala skutečná výše nákladů, jež bude nutné na vybudování nového Stamford Bridge vynaložit. Původní rozpočet pracující s částkou v přepočtu 500 milionů liber bude dle dostupných informací nutné navýšit na rovnou jednu miliardu liber, což je tedy dvojnásobek původní částky, jež měla být budováním nových tribun spolknuta.
Problémy týkající se navýšení prvotně plánovaných nákladů na výstavbu stadionu ovšem neřeší pouze Chelsea. Takový Tottenham Hotspur se při tvorbě své nové arény taktéž potýkal (potýká) s dvojnásobně vyššími náklady, než se původně plánovalo. Nejhorší scénáře mluví o částce na vybudování nového Stamford Bridge přesahující hranici 1,2 miliardy liber. V této souvislosti již klub začal dle dostupných informací hledat potencionální investory (zejména z Číny a Ruska), kteří by se na výstavbě podíleli a poskytli tak kapitál potřebný pro vložení do projektu.
Poté co rada města vyslovila na jaře roku 2017 souhlas s předloženými plány na nový stadion Chelsea, se zdálo, že veškeré administrativní záležitosti jsou již definitivně zažehnány. V posledních týdnech se ale ukázalo, že administrativní průtahy nekončí. Několik vlastníků nemovitostí, které by se měly nacházet v okolí nového stadionu (zejména za tribunou East Stand), se právní cestou ozvalo s výtkou, že nový Stamford Bridge bude po svém otevření bránit slunečnímu svitu, které za současných podmínek (pokud tedy zrovna neprší) dopadá na místo, kde se stavby těchto vlastníků nacházejí.
Podle spekulací se Chelsea snaží tyto nemovitosti odkoupit, respektive je zde snaha koupit za finanční obnos „právo na vzdušný prostor“ nad problémovými nemovitostmi jako kompenzace, která by vlastníkům pozemků vynahradila ztrátu slunečního svitu nad jejich obydlím. Předpokládá se, že případné přesvědčování a v krajní nouzi i obracení se na soudy by vedlo k dalším průtahům započetí stavebních prací.
Původní představy o dokončení celé stavby nového Stamford Bridge pracovaly s termínem finalizace v roce 2020. Nyní se ale vzhledem k průtahům zdá, že reálný termín pro stěhování do nově postavěné arény připadne zhruba na rok 2024. Cílem je započít demolice v okolí stadionu ve druhé polovině roku 2019 s tím, že v první polovině roku 2020 by začaly práce na železniční trati, která by měla vést pod tribunami fotbalového kolosu. Vzhledem k výše popsanému to znamená, že by Chelsea měla hrát na současném stadionu (před stěhováním do dočasného útočiště po dobu probíhajících stavebních prací) o rok či dva déle, než bylo původně v plánu.
Nezbývá než doufat, že veškeré komplikace v souvislosti se stěhováním se do staronového domova budou vyřešeny co nejdříve a fanoušci Chelsea si tak budou moci brzy užít pocit povstat a fandit na nových tribunách Stamford Bridge situovaných na místech, kde příběh modré Chelsea v roce 1905 započal.
1034 komentářů
Pouze přihlášení uživatelé mohou přidávat nové komentáře.
Přihlašte se, anebo využijte jednu z nabízených metod pro založení uživatelského účtu.
Po kliknutí vám bude načtena neinteraktivní verze komentářů
V této verzi nedochází k automatickému zobrazování nových komentářů či informací o hodnocení ostatních uživatelů.
Doporučujeme povolit Javascript a používat interaktivní výpis.
Pokud se načtení nezdaří, tak stránku obnovte nebo pokračujte na neinteraktivní verzi.
Pouze přihlášení uživatelé mohou přidávat nové komentáře.
Přihlašte se, anebo využijte jednu z nabízených metod pro založení uživatelského účtu.
Celkem 1034 komentářů